بازرسی فنی - کلیات

در اینجا لازم است به نقش بازرسی  فنی در نگهداری نیز اشاره ای شود. هدف اصلی کار نگهداری، پیشگیری از خرابی نیست بلکه پیشگیری از تکرار آنست و این ممکن نیست مگر با بازرسی صحیح.

به همین دلیل یکی از وظایف مهم در نگهداری پیشگیرانه، کار بازرسی و برنامه ریزی آن است. این بازرسی ها طوری تعریف و برنامه ریزی می شوند که با انجام آنها مشکلات، هنگامی که کوچک هستند و اصلاح یا تعمیرشان ساده است آشکار شوند. بدین ترتیب همیشه وقت کافی  برای زمان بندی و اصلاح وجود خواهد داشت و از توقفات گسترده تر و بیشتر پیشگیری می شود. 

 در واقع PM وقتی صحیح انجام می شود که بازرسی ها در آن تعریف و نسبتی از بازرسی ها منجر به کار اصلاحی شوند در غیر اینصورت PM صحیح انجام نمی شود. بدین ترتیب کار اصلاحی ناشی از فعالیت های بازرسی بعنوان یک بازگشت سرمایه  یا ROI در PM به حساب می آید، بنابراین اگر بازرسی زیاد انجام شود ولی کار اصلاحی کم باشد به معنی ROI کم و کار اضطراری یا EM زیاد است و عملکرد PM نیاز به بازنگری دارد.  

یک شاخص خوب برای اطمینان از صحت عملکرد فعالیت بازرسی قانون شش- یک است. قانون شش یک می گوید که  نسبت کار بازرسی در مقابل کار اصلاحی ناشی از آن باید حداکثر 6 به 1 باشد. یعنی برای مثال اگر 4 ساعت زمان بازرسی 1 ساعت کار اصلاحی ایجاد می نماید کارکرد PM صحیح هست ولی اگر 7 یا 8 ساعت کار بازرسی 1 ساعت کار اصلاحی ایجاد می کند اشکال دارد و باید از تکرار برخی از بازرسی ها کاسته شود.
بازرسی ها را می توان در سه گروه تعریف کرد:  

1- بازرسی با حواس پنجگانه  

2- بازرسی با استفاده از تجهیزات  

3- بازرسی با استفاده از سیستم های ثابت.  

در بازرسی نوع اول که یکی از ارکان سیستم نگهداری پیشگیرانه هم هست شرایط کارکرد دستگاه و بررسی های لازم بیشتر در زمانی انجام می شود که دستگاه متوقف هست.  

با پیشرفت تکنولوژی و بوجود آمدن روشهای اندازه گیری مدرن به امر بازرسی این اجازه و امکان داده شده که اندازه گیریها را حتی زمانی که ماشین در حال کار است انجام دهد واین نقطه ی عطفی در وظایف بازرس و بازرسی بود؛ در این بازرسی که به بازرسی نوع دوم نامیده می شود با ابزار اندازه گیری پیشرفته و طبق یک برنامه زمانی و دوره ای اندازه گیریها انجام و نتایج در یک برنامه ی کامپیوتری برای مطالعه ی روند ثبت می شود.  

در بازرسی نوع سوم اندازه گیریها به صورت پیوسته و توسط دستگاههایی که به صورت ثابت نصب هستند انجام می شود.  

بزرگترین اشکال بازرسی بویژه از نوع دوم، مقدار داده های ثبت شده است، گاهی حجم زیاد اطلاعات و مقدار متنابهی از اعداد اندازه گیری شده، به جای کمک باعث اشکالات کاری زیادی می شود. در نگهداری پیش بینانه یا پایش وضعیت، اساس کار بر پایه ی مطالعه ی روند است، به این معنی که بازرسی ها باید در دوره ی معینی تکرار شوند حتی اگر در طول این دوره اتفاق خاصی حادث نشود، یعنی در زمان کارکرد طبیعی دستگاهها بازرسی ها انجام می شود و قبل از یک اتفاق ناخواسته بازرس وظایف بازرسی را برای پایش وضعیت انجام می دهد.
هزینه بازرسی در انتخاب تجهیرات نیز تأثیر می گذارد یعنی اگر در شرایط انتخاب مساوی تجهیزی نیاز به بازرسی کمتری داشته باشد اولویت بیشتری برای انتخاب دارد. بعنوان مثال در انتخاب کوره دوار که اصلی ترین تجهیز در خط تولید سیمان است در شرایط یکسان و ظرفیتهای کمتر از 7500 تن در روز، کوره های با دو پایه از نظر LCC به کوره های دیگر در اولویت انتخاب قرار دارند زیرا این نوع کوره از 4 فعالیت پایش و بازرسی یعنی 1- محور کوره 2- لنگی 3- تراز محورهای کوره و 4- اوالیتی،  فقط به بازرسی های ردیف 3 و 4 نیاز دارند و به پارامترهای ردیف 1 و 2 حساس نیستند.

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدی یکشنبه 23 تیر‌ماه سال 1392 ساعت 05:19 ب.ظ

بسیار عالی بود استفاده کردم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد