برخی تعاریف

هزینه چرخه عمر یا Life Cycle Cost - LCC: مجموع هزینه های طول عمر یک محصول یعنی همه هزینه های خرید، هزینه های دوران مالکیت و هزینه اسقاط هزینه چرخه عمر یا LCC نام دارد.
هزینه تدارک Procurement Cost: کل هزینه های سرمایه گذاری یا هزینه های خرید را گویند.
هزینه دوران مالکیت Ownership cost: مجموع هزینه ها به غیر از هزینه تدارک در طول مدت عمر یک محصول هزینه دوران مالکیت نام دارد که مهمترین این هزینه ها عبارتند از هزینه انرژی و هزینه نگهداری تجهیزات.
آمادگی Availability: یا قابلیت دسترسی عددی است بین صفر و یک و نسبتی هست بین دو زمان؛ زمانی که تجهیز بطور واقعی آماده بکار است به زمانی که بنا بر برنامه کاری انتظار در دسترس بودن تجهیز وجود دارد.

کارکرد Run Factor: نسبتی است بین زمان تولید مؤثر و کل زمان برنامه ریزی شده.
نگهداری Maintenance: نگهداری از ریشه لاتین Manu tenere به معنی "در دست نگهداشتن" و طبق استاندارد DIN 31050 به معنی انجام همه ی فعالیت هایی (دستورالعملهایی) هست که برای حفظ تجهیزات در شرایط مناسب، طراحی و در زمانهای مناسب اجرا گردد.
خط مشی: بیان اصول نگهداری در تصمیم گیری و تعریف اهداف با تعیین استراتژیها خط مشی نام دارد.
هدف: قبل از سازماندهی هر کاری برای موفقیت، اولین کار تعریف اهداف معین و شفاف است.
استراتژی: راههای رسیدن به هدف را استراتژی می گویند. نگهداری تجهیزات، یک ترکیب بهینه نگهداری شکست و نگهداری بر اساس وضعیت است و تعیین می کند که فعالیت نگهداری اصلی که برای تجهیز باید تعریف شود از چه نوعی باید باشد.

 

استراتژی راههای رسیدن به هدف است.

هزینه تکرار شونده Recurring Cost: هزینه هائی را گویند که به صورت دوره ای در طول دوره ی عمر یک پروژه تکرار می شوند.
هزینه های غیر تکرار شونده Non_recurring Cost: به طور مشابه هزینه هائی هستند که به صورت دوره ای در طول دوره ی عمر یک پروژه تکرار نمی شوند.
قابلیت اطمینان Reliability: احتمالی است که محصولی مأموریتش را به صورت رضایت بخش برای دوره مشخص انجام می دهد (در مدتی که تحت شرایط معینی استفاده می شود).
هزینه نت (نگهداری و تعمیرات) Maintenance Cost: هزینه هایی مانند هزینه مواد، قطعات و نیروی انسانی که نیاز است تا تجهیزات در شرایط استفاده مناسب نگهداری شوند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد