انواع هزینه ها در نگهداری و تعمیرات

   مطالعات هزینه چرخه عمر که با سیستمهای مهندسی در ارتباط است به مقدار زیادی با فعالیتهای نگهداری و تعمیرات و اثرات اقتصادی آن عجین شده است. در سیستمهای نظامی، گاهی تا 70% هزینه های چرخه عمر را فعالیتهای نگهداری و تعمیرات تشکیل می دهند. در برآورد هزینه چرخه عمر، یکی از مسائل مشکل و مهم، تخمین دقیق هزینه های نگهداری و تعمیرات است. عوامل زیر جزء موارد رایج در زمینه ی نگهداری تعمیرات می باشند:
1. هزینه ی تجهیزات، تاسیسات و امکانات
2. هزینه ی نیازها به ابزار خاص
3. هزینه ی قسمتهای تعمیرات
4. هزینه ی کارکنان قسمت نت (نگهداری و تعمیرات)
5. هزینه آموزش کارکنان نت
6. هزینه ی موجودی انبار مواد و قطعات
7. هزینه ی نشریات آموزشی و نت تجهیزات
روشهای تخمین هزینه های نگهداری
برای تخمین و کنترل هزینه های نت 4 روش عمومی وجود دارد که عبارتند از:
1. استفاده از تخمین های هزینه ی تعمیر برای هر قسمت از تجهیزات
2. استفاده از درصدی از هزینه های سرمایه گذاری
3. ارتباط دادن نت به نیازهای انرژی
4. استفاده از مستندات شرکت و کارخانه در کارهای مشابه
یکی از هزینه های مهم دوران مالکیت، هزینه نگهداری است. در صنعت سیمان نگهداری تجهیزات بسیار هزینه بر و لازم است با مدیریت صحیح، نگهداری آنها با حداقل هزینه و اقتصادی باشد.  

در امر نگهداری و کاهش هزینه های آن سه فاکتور مهم دخالت دارند: 

1 - اهمیت دادن به امر نگهداری و جایگاه مناسب آن در نمودار سازمانی، 

2- تعیین هدف، خط مشی، و استراتژی نگهداری در سازمان  

3- برنامه ریزی و اجراء

اقتصاد مهندسی و هزینه چرخه عمر

مسلماً علم اقتصاد نقش مهمی را در تعیین هزینه چرخه عمر ایفا می کند و برای محاسبات آن انواع مختلفی از رابطه های علم اقتصاد مورد استفاده قرار می گیرد. این بحث نیاز دارد که هزینه های آینده را با توجه به ارزش زمانی پول محاسبه نماید، هزینه هائی مانند هزینه بهره برداری و هزینه نت (نگهداری و تعمیرات) که بایستی در محاسبات خرید مورد توجه قرار گیرند.
فرمولها و روابط مختلفی در علم اقتصاد وجود دارند که پول را از یک نقطه از زمان به نقطه ی دیگری تبدیل می کنند. در این بخش به برخی از روابط مهم اشاره می شود:           

ادامه مطلب ...

مدلهای LCC

 مدلهای متعددی در منابع مختلف برای هزینه چرخه عمر ارائه شده است؛ مدلی که به صورت استاندارد مورد استفاده ی جامع و وسیع قرار گرفته باشد وجود ندارد. شاید دلایل مختلفی باعث شده است که یک مدل استاندارد وجود نداشته باشد دلایلی مانند طبیعت مساله، وجود مجموعه ای از اطلاعات مختلف، انواع مختلف تجهیزات، سلیقه های مختلف کاربران و غیره. هدف همه ی مدلها سعی در تخمین هزینه ی چرخه عمر دارائی ها و تجهیزات است.

برای تعیین هزینه چرخه عمر تاکنون انواع مدلهای ذهنی، مفهومی و تحلیلی ارائه شده اند ولی همه آنها را می توان در دو گروه اصلی زیر تقسیم بندی نمود: 

ادامه مطلب ...