هزینه چرخه عمر Life Cycle Cost

هزینه چرخه عمر یا Life Cycle Cost - LCC
همه ی سرمایه ها و دارائی ها در دوره عمر خود هزینه های مختلفی دارند ولی معمولاً در بررسی اول فقط هزینه های سرمایه گذاری اولیه بررسی می شوند و هزینه های دوران مالکیت اغلب در تصمیم گیری های اولیه مورد توجه نیستند و از دید مدیریتی پنهان می مانند. هزینه چرخه عمر که به آن هزینه های "ازگهواره تا گور" نیز گفته می شود برای اولین بار در سال 1965 در یک گزارش تحت عنوان "هزینه چرخه عمر در خرید تجهیزات"  مربوط به وزارت دفاع آمریکا مطرح شد [1]. چند سال بعد برای خرید سیستمهای اصلی دفاعی توسط وزارت دفاع آمریکا دستورالعملی تدوین و طبق آن تعیین هزینه چرخه عمر برای تصمیم گیریها برای خرید و تعیین استراتژیهای مدیریتی در دوران مالکیت الزامی شد.

طبق بررسی انجام شده کل هزینه های سرمایه گذاری اولیه برای تجهیزات پایا حدود 15% از LCC است و 80 % آن را هزینه های دوران مالکیت تشکیل می دهند [2]. بنابراین در صنایعی مانند صنعت سیمان که هزینه اولیه ی احداث بالایی دارد طبق نظریه ی LCC فقط حدود 15% از  هرینه ها در دوران احداث و راه اندازی هزینه می شود و لازم است برای مدیریت دوران بهره برداری و نگهداری با توجه به مقدار زیاد هزینه های آنها استراتژی های مناسب انتخاب شود.

مقدار تقریبی درصد هزینه های چرخه عمر

هزینه ی بهره برداری که قسمتی از هزینه دوران مالکیت است به هزینه های زیر تقسیم می شود:
هزینه انرژی، هزینه پشتیبانی، هزینه نیروی انسانی، هزینه مواد اولیه.
در نقاط مختلف جهان و نیز در کشورمان ایران مقالات مختلفی در چند سال اخیر در سمینارهایی با موضوعات انرژی و نگهداری ارائه شده است و از دید هزینه چرخه عمر موضوع مورد بررسی قرار گرفته است. مجلاتی هم  هستند که مانند ژورنال " میکروالکترونیک ها و قابلیت اطمینان"   گاهی مقاله ای با موضوع بحث LCC چاپ می کند. تعداد کتابی هم که با موضوع این بحث نوشته شده باشد بسیار کم وفقط کتابهای محدودی وجود دارند که یک یا دو فصل از کتاب به این موضوع اختصاص یافته است.
در جستجوی اینترنتی راجع به این موضوع بیشتر مقالاتی که یافت می شود مباحثی را مطرح می کنند که هزینه های چرخه ی عمر پروژه های ساختمانی، عمرانی و معماری در آنها بحث و بررسی شده است .
با بررسی هائی که انجام شد کنفرانس دوره ای یا سالانه ی مشخصی که به طور معین"تعیین هزینه چرخه عمر" موضوع آن باشد وجود ندارد. هر چند اطلاعاتی راجع به این موضوع به صورت جسته گریخته در کنفرانسها و سمینارها در نقاط مختلف جهان  و از جمله ایران  مطرح شده است بعنوان مثال مقالات مختلفی در ایران در چند سال اخیر در سمینارهائی با موضوع نگهداری و تعمیرات و انرژی ارائه و از دید هزینه چرخه ی عمر به موضوع نگاه کرده است.

1- “Life Cycle Costing in Equipment”, Report No LMI task 4C-5, prepared by logistics management institute (LMI), Washington, D.C., April 1965.
2- B David, Asset Life cycle Management, Plant Services, 2010 January, 31(1): 17-18

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد